Östgötska

Nu när jag var hemma i min hemstad (eller samhälle egentligen) så inser jag ännu mer att vi använder ord, som nog inte andra använder... I vår familj pratar vi mycket dialekt. Jag själv ,som inte bott i Östergötland på 10 år, har blandat upp min dialekt lite, men så fort jag kommer hem, så är den där... Det är roligt. Jag tycker det är skojigt med dialekter!
Här kommer lite exempel från dialekt i min familj:

"Dänet" = Bort det. T ex Jag får inte dänet... Jag får inte bort det...
"Döner" = Dånar, låter starkt. Ö:et ska vara brett och långt.

"Böl" = Slö. T ex en sax som är böl, alltså slö.
"Meckigt" = Jobbigt, körigt, besvärligt... typ.
"Lage äte" = Laga mat.
"Drajne" = Dragna, t ex att muttrarna inte är tillräckligt bra dragna...
"Jippe ikull" = Lägga sig
"Skene" = Springa
"Tajt" = Tagit
"Növlit" = Pilligt.

Ja, det var lite av "våra" ord. Jag använder dem inte så ofta, men de är roliga! Det bästa är när de kommer naturligt från mamma eller pappa, eller någon annan hemifrån. Det är så mysigt, då känner man sig hemma.

Marcus och jag är hejare på östgötska och Lovisa är det också, trots att hon mest är norrlänning...

Snyggt kort va, by the way... =)

Blessings


Kommentarer
Postat av: Lovisa och Marcus

Hahahaha!!!! Underbara ord och vilket kort dessutom...tre riktiga godingar ;o) Kraaaaam

2009-03-24 @ 20:38:22
Postat av: Therese

Haha... fint med dialekt, verkligen!! VIssa av orden känner jag igen från "hemma".. Men båda dialekterna är ju rätt "bonniga" faktiskt.. även om man kanske inte vill erkänna det alla gånger!!



Tack för du!!

Kram

2009-03-24 @ 21:04:54
URL: http://pyretsparon.blogg.se/
Postat av: Linda

Men ni är väl för snygga! Kul ord förresten... Marcus är ju en hejare på norrländska uttryck med, kanske inte alltid med korrekt uttal men han roar oss =0)Ni verkar ha haft en mysig helg! Ha det gott! Kram Linda

2009-03-24 @ 21:44:42
URL: http://vardagensguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0