Vår lilla hjälpreda

Vi har allt en liten hjälpreda här hemma. Ikväll skulle jag gå ut för att hämta lite ved så att vi kunde elda i vår kamin i gillestugan. Seth var snabb med att vilja följa med ut. Stefan tog på honom en keps och en väst, som är Stefans och sedan Seths egna stövlar och arbetarhandskar... Han bar in lite plank, som inte ska vara inne egentligen, men vad gör väl det?



Frågan är om han ser något..?




När vi väl var inne ville Seth "floa" ved.
(Jag vet inte om det heter så. Hemma i vår familj har vi alltid sagt att man "floar" ved när man lägger upp dem i rader. Stefan hade dock aldrig hört detta ord, så eventuellt är det ett ord som man bara säger hemma i vår familj i Kisa...? Jag vet inte. Ett annat ord som jag använder ofta, men som inte är ett ord som andra använder är: "rök in", vilket är när det luktar rök när man eldar i pannan och det ryker in. Jag får nog återkomma med flera såna ord, för det finns många många fler ord som bara används i vår familj och som jag länge trodde var allmänna ord, som alla vet vad de betyder =) Ha ha, ja ja, så kan det vara. Ett annat exempel på hur knasigt det kan bli är att min pappa alltid säger "det snarare ökar än tilltar" om det t ex regnar ute. Detta gjorde att jag länge länge trodde att "tilltar" betyder att det minskar. Så fel det kan bli...
Nog om det.


Här "floar" Seth ved i sällskap av Sid.

Blessings

Kommentarer
Postat av: mum

Visst heter det så som vi säger, vi vet ju vad det betyder, då vet väl alla???? ha ha

En lite gullig hjälpreda har ni och en trogen katt.

Kram, kram

2009-03-03 @ 16:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0