Kungabesök

Igår berättade mamma att kungen och drottningen skulle stanna till i Slätmon. Ja, det är nog många av er som inte vet vad Slätmon är. Det är där min mormor och morfar bor. En mil från Kisa. Slätmon har inte många invånare. Jag trodde mamma skämtade när hon sa att kungen och drottningen skulle dit, men det visade sig inte vara något skämt. För länge sen, på 1900bortglömt skulle Oscar II (mamma rättade mig, för jag skrev fel kung från början =) åka tåg mellan Rimforsa och Kisa (tror jag) och skulle då stanna till i Slätmon, men tåget blev så försenat så det stannade aldrig, så människorna stod där snopna och tittade när tåget med kungen åkte förbi. Idag skulle detta kompenseras och kungen och drottningen och Björn Eriksson (landshövding i Östergötland och fd polischef) åkte något gammalt tåg mellan Kisa och Rimforsa och stannade alltså till i Slätmon. Mamma, mormor, morfar och mammas väninna Anita var där och tittade, förstås =) Jag kan lova att det är inte ofta det händer något så spännande i Slätmon =)
Mamma har skickat lite bilder som jag lägger ut här.






Här pratar Silvia med min mormors bror Birger. BIrgers fru Viola, som tyvärr inte lever längre, var med och skrev en bok om Slätmon och då fick Birger vara med och lämna över denna bok. Roligt för honom.


Morfar, mormor och Anita väntar kungligt besök.

Ja, nu har de något att prata om i Slätmon. Ganska häftig upplevelse för dem!

Blessings


Kommentarer
Postat av: mum

Det var kul att få vara med och träffa kungen och drottningen långt ute i ingenstans men ändå världens medelpunkt för vissa....

Det var Oskar II som skulle ha stannat 1902.

Kramisar

2009-05-14 @ 18:57:40
Postat av: Lovisa

Vad tufft! Helt otroligt vilken rolig upplevelse att få vara med om. Jag som bara äääälskar kungafamlijen är riktigt avundsjuk nu ;o) Kram Lovisa

2009-05-15 @ 11:37:26
Postat av: Frida

hahaha woow!

2009-05-15 @ 17:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0