Sol, vind och vatten... och Tyrannosaurus rex

För ett par år sedan var Stefan och jag på en konsert med Peter Johansson - en fantastisk artist!!! Vi köpte skivan efter och vi har lyssnat ganska mycket på den i bilen. Seth älskar när Peter Johansson sjunger Ted Gerdestads "Sol, vind och vatten..." Så den får vi sjunga då och då även här hemma =) Varför kom jag att tänka på denna sång då? Jo, eftersom vi haft strålande sol här hela dagen. Det har varit kallt, men soligt.
Stefan och Seth är ju alltid lediga på måndagar, så också idag. Förutom att Seth fick gå till sin dagmamma några timmar på förmiddagen, eftersom de börjat med någon ny typ av pedagogik i skogen. De lär sig matte, kan man säga, men ute i skogen och får ha med sig matsäck och så. Dagmamman tyckte att Seth skulle vara med trots att han är ledig och det tyckte vi också.

När han kom hem och vi ätit middag gick vi ut och satte oss i solen en stund. Vad skönt det var! Seth pratar och pratar hela tiden - även om det inte är med oss alltid. Han leker för sig själv och pratar med sig själv. Det är väldigt roligt att sitta och lyssna på.
Här hjälper han någon som sitter fast och ska dra upp denne någon med sin traktor =)

Koncentrationen är hög när han knyter fast bogseringslinan.


Hurra, nu är han loss!!! =)

Idag var jag otroligt sugen på Tomtegröt, så jag gjorde lite till mig och Seth till kvällsmat. Stefan äter inte gröt. Han vägrar. Han säger att så länge han har tänder så kan han tugga sin mat själv =) Det är oerhört smidigt att göra tomtegröt i micron tycker jag. Den sköter sig själv. När vi började äta sa Seth:
"Mmmm, mamma, det här var jätte smaskens..." Jag tycker han är rolig. Smaskens, vem säger så?!
Han har mycket funderingar nu.
När vi åt pratade han om dinosaurier och att de inte finns nu och att vi människor inte fanns när de fanns här på jorden. Funderingen forsatte med att dinosaurierna nu måste vara i himlen, eftersom de alla är utdöda... men tänk om de jagar oss när vi kommer till himlen?? Mitt svar på det blev att om de finns i himlen så är de snälla och då jagar de inte oss. Detta funderade han på en stund och sedan sa han att tyrannosaurus rex inte är snälla utan jagar ändå. Ja, vad svarar man på det. Mitt svar blev iallafall att det nog inte finns några tyrannosaurus rex i himlen då.
Vad mycket funderingar han har. Och det är inte lätt att svara på allt han funderar på heller, eftersom man inte har svaren. Det blir ganska ofta att man får säga att man inte vet svaret på hans frågor...

 
Denna vill man inte bli jagad av...

Jag har tittat färdigt på Nord och Syd nu och funderar på att börja titta på Anne på Grönkulla... En mycket underbar, feelgood serie, som jag naturligtvis köpte så fort den kom ut på DVD för några år sedan =)


Anne... 

Hoppas att du har haft en bra dag och att du får en bra kväll!!!
Kram

Dagens journalgroda:
"Femårig flicka med öroninflammation två gånger årligen sedan urminnes tider."


Kommentarer
Postat av: Bonnfrua

Får jag komma och titta på Anne på grönkulla med dig??????????

Den är ju sååååååååååååå romantisk, är det Gilbert han heter, hennes antagonsit och sedan stora kärlek???

Vilka funderingar din son har!!!! De är ju bara för härliga!

2010-04-19 @ 19:28:20
URL: http://bonnfrua.blogspot.com
Postat av: Lina

Barn har så mycket roliga funderingar :o) Anne på Grönkulla....väcker så många fina barndomsminnen, jag följer nog med syrran din och kommer jag oxå! Ta hand om dig vännen, vi ses inte ofta men jag tänker på dig mycket :o) KRAM Lina

2010-04-19 @ 20:23:26
URL: http://www.homebylina.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Åh, den vill jag också se. Jag var lite kär i Gilbert när jag var liten :o) Kram!!!

2010-04-19 @ 21:02:57
Postat av: Anna

Så mycket funderingar... det skulle va roligt att ta en sitt in i huvudet och se allt som rör sig därinne :-). Och så fick jag ett gott skratt åt dagens journalgroda, tänk så tokigt det kan bli. Skönt att du haft en bättre dag och tack för i söndags. Bra jobbat. Kram Anna

2010-04-20 @ 15:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0