V. 16

Vecka 16 är jag inne i nu. Vi har fått tid för ultraljud i slutet av april. Det känns väldigt nervöst denna gång. När jag var med Seth hade vi redan sett honom två gånger via ultraljud vid det här laget. Vet inte om jag har berättat om det förut, men såhär var det då: I vecka åtta hade jag jätteont hela tiden, så barnmorskan misstänkte utomkvevdskap (att barnet växer i äggledaren och inte i livmodern. Detta kan vara livsfarligt för mamman och barnet klarar sig inte.) Därför gjordes ett ultraljud akut när jag var i v. 8 ungefär men allt såg bra ut. Det var jättehäftigt att se en liten liten prick med ett pickande hjärta. Tänk att hjärtat syntes redan då... Det var en enorm känsla för både Stefan och mig. Läkaren som gjorde ultraljudet hittade dock en stor cysta - ca 6 cm i diameter - och det var antagligen denna som gjorde ont. Det är normalt med cystor i livmodern när man är gravid, men man ville ändå hålla koll på den så att den minskades. Därför gjordes ett nytt ultraljud i v. 14 och då hade den blivit mindre och allt såg bra ut med Seth. Nu har jag inte haft ont alls - tack och lov! Däremot känns det som sagt lite nervöst inför ultraljudet, eftersom vi inte sett detta barn än.

Vecka 16:

Barnet
Massor av plats att plaska omkring.
Ditt barn skulle få plats i handflatan. Fötterna är 2 centimeter långa, och huvudets diameter är cirka 3 centimeter.
Han eller hon rynkar pannan, suger på tummen och sväljer vatten. Det sistnämnda kan orsaka hicka, men det är ingenting du känner av än så länge.
Barnets hår växer. Det finns ögonbryn och naglar som man kan se tydligt.
Färglöst, tunt hår som kallas lanugohår börjar nu täcka kroppen. Man tror att syftet med det här håret är att hålla kvar fosterfettet, som bildas under de kommande fyra veckorna. Fosterfett är en oljig substans som skyddar barnets tunna hud. Lanugohåret försvinner inte förrän i slutet av graviditeten.
Just nu är det fantastiskt att vara i magen. Det finns massor av plats att sparka och röra sig på.

Mamman
Om du väntar ditt andra barn är det möjligt att du känner sparkarna redan. Många kvinnor beskriver känslan som ”gasbubblor” eller som en fladdrande känsla. Du kan ha märkt av det här i flera dagar, men inte förstått vad du kan ha känt.
Oroa dig inte om du inte känner barnet ännu. Fosterrörelser känner man oftast för första gången mellan vecka 16 och vecka 20. En del barn är mer aktiva än andra. De har redan en alldeles egen personlighet.
Har du märkt att det inte alls är lika bekvämt att ligga på rygg längre? Sluta ligga på rygg. Om du gör det trycker barnet på aorta och hindrar blodflödet i din kropp. Det är därför du känner dig svimfärdig.

Jag kommer aldrig sluta fascineras över hur ett liv blir till och växer i magen. Fantastiskt!
Jag önskar dig en härlig kväll och fortsatt vecka!
Kramar


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tyckte också att det tog väldigt lång tid till ultraljudet med barn två eftersom även jag fick se ettan tidigt. Jag hade problem med blödningar och vid ett tillfälle fick jag åka på akut ultraljud på Sahlgrenska för att få beskedet att allt såg bra ut! En liten liten krabat slog volter och rörde sig precis hela tiden där inne - så häftigt!

Kram Jenny

2010-04-07 @ 11:28:43
URL: http://www.ebifamiljen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0