Jag tror på en Gud...

"Jag tror på en Gud, som är helig och varm,
som ger kampglöd och identitet,
en helande Gud som gör trasigt till helt,
som stärker till medvetenhet.

Jag tror på en Gud, som gråter med mig,
när jag gråter och allting är gråt,
en tröstande Gud som kan trösta likt den,
som väntar tills gråten gått åt.

Jag tror på en Gud, som bor inom mig
och som bor i allt utanför,
en skrattande Gud som vill skratta med mig,
som lever med mig när jag dör."

Christina Lövestam

När man själv inte har några ord, så finns det så många andra som har skrivit fina sånger och dikter som man kan använda sig av. Idag är det denna dikt, som även är en sång, som får uttrycka vad jag tänker idag.


Här är två små, som också tröstar när det är jobbigt och som man kan skratta tillsammans med =)


Kommentarer
Postat av: marlene

Hej! Ja visst är det en otroligt fin sång. Den säger allt. Den sjöng de på Perras begravning och jag blir rörd varje gång jag hör den. Vad skulle vi göra utan den tron? Kram Marlene

2010-05-23 @ 19:11:43
Postat av: designhappens

Tycker om den. Uttrycker min tro. Hoppsa ni haft en skön helg och att du får aft för varje dag/ kram Maria

2010-05-23 @ 21:23:00
URL: http://designhappens.blogg.se/
Postat av: Märta

Visst är det en underbar sång. Vilken styrka att få äga denna tro på en levande Gud. Mitt i allt finns han som går bredvid, ja han till och med bär oss.

Tänker på er!

Märta

2010-05-23 @ 23:56:25
URL: http://angsgard.blogspot.com
Postat av: Mummen

Jag älskar också den sången. Du är fantastisk som hittar alla sånger med så fina och trösterika texter, du är som dad, hittar sångtexter till alla situationer.

Hoppas du får en bra dag och bara vila.

Kramisar

2010-05-24 @ 09:09:04
URL: http://mummen.blogspot.com
Postat av: karolin, min blogg och jag

Jag har en Gudstro och jag anser mig vara kristen även om jag inte är ngn aktiv kyrkobesökare eller så. Det är många som ifrågasätter Gud eller hans existens när de förlorar ngn de har kär, jag vet inte...för mig så blev det mer en tröst att ha en Gudstro och när ngn frågar "varför vi" så har jag vänt på det till "varför skulle inte vi?". Det som hände, att vi förlorade vårt barn, det bara hände. Det är ingens fel. Vi har haft otur bara. På ngt sätt har det blivit lättare för mig att tänka så, det har gett mig ork att acceptera och tron på att min son är väl omhändertagen har gett mig tröst.



Svammel svammel och många kramar.

2010-05-24 @ 13:20:37
URL: http://omunkavlad.wordpress.com
Postat av: Anne-Lie

Den är så fin, jag har gått och nynnat på den sången i helgen. Om jag inte hade min tro och många vänner som ber för mig och vår familjesituation, vet jag inte hur jag skulle orka en enda dag. Men Gud bär oss.

Anne-Lie

2012-01-30 @ 07:01:30
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0