Årskrönika 2012

Ja, nu kommer min årliga årskrönika. Bilderna är i olika format, beroende på att jag tar dem från bloggen. Så har jag använt något redigeringsprogram så blir det så här också. Håll till godo :).
 
Januari
Nyåret firades, som vanligt, med Marcus och Lovisa och vänner till dem. 
 
 
I början av månaden var vi även i Kisa och firade lilljul med Kindevågsfamiljen. Seths födelsedag firades också en gång till. 
 
Syskonen vid julfirandet. :)
 
Seth (och jag) var sjuka mest hela tiden, från dec till slutet av april...
Sjukling som tittar på tv med sin pannlampa på. 
 
Seth hade sitt födelsedagskalas med Starwarstema (förstås ;)).
 
Lovisa och jag hade en härlig tantdag med fyra twilightfilmer!!
 
Februari
 
I februari har vi alltid mycket födelsedagsfirande, eftersom Hanna, Stefan, Marcus, Lovisa och pappa fyller år inom loppet av ett par veckor. Vi firade alla födelsedagar hemma hos oss. Tyvärr var inte Åsa med familj med.
 
Stefan firades av Seth och mig, på själva födelsedagen förstås. 
 
Seth var sjuk igen, med feber. (Jag också).
 
Mars

Seth var glad för sin nya cykel.
Jag fyllde år och blev firad av mina två favoriter.
 
Trots influensa åkte Stefan och jag till England på en konferens tillsammans med Teamträningsskolan. Vi hade några underbara dagar där. Seth var hos mormor och morfar under tiden och hade det gott där. Jag önskar så att jag kunde följa med dit 2013 också, men jag kommer vara ganska så höggravid, så jag får inte flyga och skulle inte orka heller för den delen. Hoppas på 2014 igen :). Stefan kommer åka ändå, så vi får hoppas att Gnutten inte kommer under de dagar han är där. 
 
 
April
 
Stefan opererade ögonen. Det var smärtsamt ett par dagar, men resultatet blev fantastiskt. Han ser helt perfekt idag. 
 
Lek en vanlig dag i april. 
 
Vi tog oss en skön cykeltur på en mil en söndagseftermiddag. 
 
Seths bästa kompisar från Avesta, Oliwer och Lucas, kom och hälsade på och hade en sleepover.
 
Vi hälsade på farmor i Söderköping och åt Seths favorit: fondue.
 
Maj
 
Vi var med Lovisa och barnen på Stora Holmen, den första maj. Strålande solsken och mycket lek. 
Jag var med Seth i skolan en dag.
 
Vi åkte till Kisa och kollade in naturreservatet Idhult med vackra Adam och Eva blommor. 
 
 
 
Det var även Kisemarken, där Seth red på en åsna till förmån för ett skolbygge i Kenya.
Åsnan gör sitt läte precis här, därav Seths roliga min. IIIIIIIÅÅÅÅÅÅ.
 
Robert och jag tog med oss hans två minsta och Seth för att titta på ett kosläpp. 
 
 
Slutet av maj bjöd på strålande sol och värme. Vi spenderade en härlig dag i en sommarstuga med Farnebos och pojkarna badade och hade det gott. Jag satt mest i solen och hade det gott :).
 
En fredagkväll i slutet på maj, åkte Seth och jag till statsparken. Det var åska i luften och såhär varmt:
 
Juni
 
Nationaldagen firades på Parken Zoo med Marcus och Lovisa och barnen. En riktigt härlig, skön dag. 
 
 
Seth hade sin första skolavslutning och lyckan var stor.
 
 
Vi var på Nyhem, där det bla badades med kompisar.
 
Midsommar firade vi i goda vänners lag. 
 
Jag vet att i början av juni var det lika "varmt", som jul var 2011. När Stockholm maraton sprangs av min bror var det ca 5 grader och regn. Det kallaste Stockholm maraton som sprungits. Hua. 
 
Juli
 
Juli var fylld av härlig, fantastisk semester!
 
Vår nya bil "Hicke" välkomnades in i familjen :).
 
Den började med Hampeveckan. Ett ungdomsläger med ca 300 tonåringar. 
Det hade regnat så mycket så vattnet låg ovanpå gräset, vilket gjorde att man inte kunde köra husvagnarna med bilarna, för då fastnade de. En fyrhjuling fungerade dock perfekt. 
 
Men solen kom fram och det blev en varm och skön vecka, trots ihållande regn veckorna innan. 
 
Seth hade sin bästa dag i livet, när han fick vara med i juryn på Hampes festkväll. Så stolt!
 
Sen åkte vi till Söderköping där vi, som seden gäller, blev bjudna på glass på Smultronstället. Smaskens. 
 
Vi var ut till farmors sommarställe där fjärilarna frodades och inte var rädda. Christian med familj var också i Söderköping samtidigt som vi. Roligt!!
 
Sen for vi vidare till Kisa, där Marcus med familj också var. Åsa och hennes familj kunde tyvärr inte vara med. 
En dag var vi vid ett barnlekland utanför Ulrika. Det var dessa tre, mamma, Lovisa och jag. Vi var så blöta och kalla efter en dag full med regn och lek så vi ringde och bad de därhemma att tända en brasa, som vi värmde oss vid. Urmysigt.
 
Sen drog vi iväg till Öland på husvagnssemester. 
Vi hade en helt fantastisk vecka där med vänner, sol och slapp. 
 
Trollskogen fick sig ett besök. 
 
Vi var vid raukarna och tittade på solnedgången. Ja solnedgången såg vi flera kvällar vid olika ställen på Öland, tillsammans med goa vänner varje gång. 
 
Juli avslutades med att Stefan vigde ett par han lärt känna via speedwayen i Avesta. Det var ett överraskningsbröllop, som ingen visste om innan. (Jo, brudparet och vi då).
 
Augusti

Vi var upp på bröllop i Avesta igen. Stefan vigde denna gång Matilda och Jacob. 
Här visste Stefan och jag om att jag är gravid, men ingen annan... Jag mådde illa redan då, trots att jag bara var i v. 5 eller ngt liknande. 
 
Dagen efter fick Seth testa på att köra motorcross. Lyckan var stor. 
 
Flyttlasset gick i mitten av månaden. Det var rät så besvärligt för mig... Jag mådde superilla och var sjukskriven, men ingen visste ju om att jag var gravid. Det var inte lätt att hålla masken.
 
Och så kom första skoldagen "på riktigt". 1:a klass! 
 
Och blodomloppet sprangs av Seth, Hugo och några av Hugos vänner. 
 
September

Vi var på KUB-testet och fick se vår bebis och allt såg bra ut. Tack och lov!
Senare har vi fått veta att det är en flicka, som ska komma till oss. 
 
Så var det dags för bröllop igen. Stefan vigde Sara och Tobbe och jag var med och sjöng på vigseln. 
Tyvärr kunde jag inte vara med särskilt länge, eftersom jag mådde pyton. 
 
Så var det barnens dag vid Seths skola (egentligen hos kyrkan som driver skolan, men det var ju på skolgården den hölls.)
 
Oktober
 
Jag är fortfarande sjuskriven och det händer inte mycket. Dagarna försvinner i illamåendetöcken. 
 
Seth fick följa med och jaga för första gången. 
Det gick över förväntan och han tyckte det var spännande, trots att de inte sköt något. 
 
En höjdpunkt för mig var Greenhouse, där jag fick förmånen att va med och sjunga. 
Ett lovsångsmöte riktat till studentåldern. 
 
November
 
Det var Vipshajk. Seths första hajk med barn. Med ungdomarna har han varit med förut. 
Jag var med som stöd, men försökte hålla mig i bakgrunden, dels för hans skull, men också pga mitt mående. 
 
Jag började baka och förbereda inför advent och jul. Älskar ju sånt jag! Dessutom var jag tvungen att ta lite i taget. 
Chokladpraliner. 
 
December
Den här månaden pågår ju fortfarande, men jag tar ändå och sammanfattar med bilder.
 
Första adventsfika med vänner. 
 
Luciafirande med Seths klass.
 
Kalas med klassen. Dessa tre fyller alla år i december. 
 
Mysbesök från Alingsås. 
 
Lovisa, jag och barnen träffades och bakade pepparkakor. 
 
Lovisa, Sofi och jag hade en heeeeeeldag med alla fem Twilightfilmerna.
 
Och så äntligen var julafton här! God mat och härlig gemenskap. 
 
Vår tomte. 
 
Sjuårsfödelsedag!
 
Ja det var vårt år i korta drag. Det började med att Seth och jag var sjuka hela tiden och slutar i ett töcken av illamående. Ändå summerar jag detta år med glädje i hjärtat. Jag har fått va med om så mycket positivt och många minnesvärda händelser. Och ingen av oss är eller har varit allvarligt sjuka, så jag är såååå tacksam!
Dessuom är det ju en glädje att vi ska få barn, även om glädjen är svår att KÄNNA i allt jobbiga som ingår i att vara gravid för mig. Men i huvudet är jag glad, så att säga. 
Min familj betyder så grymt mycket för mig. Jag är så glad för Stefan och Seth. Jag är tacksam att vi får ha det så bra tillsammans, trots att det är tufft just nu under graviditeten. 
Jag är så glad för min storfamilj, min församling, mina vänner och mitt jobb. Jag är verkligen välsignad. 
 
Nu önskar jag dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ett härligt år bortsett från illamåendet, verkar det som! Fortsätter följa dig nästa år!

2012-12-30 @ 22:16:00
URL: http://livet-enligt-johanna.blogspot.com
Postat av: Signhild Skrivmoster

Krya på er sjuklingar! Jobbigt att det är så envist.
Hoppas ni får en fin kväll på årets sista dag och sen ett riktigt Gott Nytt År! Kram!

2012-12-31 @ 08:12:57
URL: http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0