Connect Church "Welcome Home"!

Hej hej. 
Jag fick en kommentar här på bloggen med en önskan om att berätta lite mer Connect Church och det gör jag mer än gärna!! 
 
Connect Church är en pingstförsamling i Göteborg. Förut hette den Gilead och har funnits i över 90 år. Det är en församling som gjort ett stort förändringsarbete under flera år. Idag är även Connect Church en del av Hillsong Family. Hillsong är ju en församling som startade i Autstralien för 40 år sedan och som spridit sig över världen och den växer hela tiden. Detta kanske låter krångligt, men det är det inte egentligen. Connect är ingen Hillsongförsamling, men har nära relation med Hillsong och uttrycket är väldigt likt. Många sånger som sjungs är från Hillsong tex. 
Connect är en församling som når många människor, särskilt unga, eftersom språket, uttrycket osv är "modernt". Jesus är fokus, som i de allra flesta kyrkor :). I fokus är även relationer till människor. När man kommer in i kyrkan möts man av orden "välkommen hem". Älskar det. När vi började åka till Connect slogs jag just av hur hemma jag kände mig - varje gång. Människor var glada, positiva och kärleksfulla och såg mig. Det var på riktigt och inget påklistrat. Det tilltalar mig något oerhört! 
 
Connect Church växer och finns även i andra städer nu. Vi finns i Göteborg, Jönköping och i Örebro och det är här i Örebro, som vi är med och bygger denna kyrka. Connect Church bygger nya församlingar, på ett sätt som kanske inte är så vanligt i Sverige, men mer vanligt internationellt. Hillsong i Paris bygger på liknande sätt som vi. Connect Göteborg är vår församling, men vi finns i Örebro och Jönköping också. En församling, men på tre platser. Jönköping och Örebro är som Campus till Göteborg. Typ, som att Linköpings universitet även finns i Norrköping... Platsen är Norrköping, men universitetet är Linköping. 

De två grundstenarna i kyrkan är söndagens gudstjänster och lifegrupperna. I Örebro har vi inte gudstjänster än, men däremot Lifegrupper. Just nu är vi tre, men vi kommer snart dela och bli fler, för vi är för många i varje grupp. Det vi har i Örebro än så länge är Lifegrupper, Vision Nights - då vi är på Ritz nattklubb och har möten - och café häng på Java. Vi har även storlife ibland för att ses allihopa och umgås, be och sjunga tillsammans. Vi har stort fokus på relationer och att alla ska känna sig välkomna. Lifegrupperna är för alla, troende som inte troende. Vårt fokus är att nå människor som inte har en församling och inte människor i andra församlingar. Men om människor vill vara med får de förstås. 
 
Connect vill också finnas centralt i städerna där vi är. I Göteborg firas en av fyra gudstjänster på Trädgårn, som ligger centralt. I Jönköping firar man gudstjänster på en nattklubb och vi har också våra offentliga samlingar på en nattklubb. 
 
När någon döps brukar en kompis döpa den. Många dop är ju med människor som inte är uppvuxna i kyrkan utan som blivit troende nyligen och den vän som tog med sig personen är med och döper :). Det är fantastiskt tycker jag! 
 
Gå gärna in på hemsidan, så står det mer där :). www.connectchurch.se
 
 
Såhär står det bla där:

DET HÄR ÄR DIN KYRKA

Vi vill inte hålla det hemligt. Det är därför det kan kännas som att vi har gudstjänster jämt och lite överallt. Vi vill synas, höras och ta alla chanser vi får, för att du ska få upptäcka vem Jesus är och hur mycket du betyder för Honom. Det är också därför vi investerar gåvor, tid och talanger för att göra Connect Church till en kyrka där alla kan känna sig som hemma. Det finns en plats för dig här. Din framtid är viktigare än din bakgrund.

 

Ja, detta var lite mer om Connect... Finns det fler frågor svarar jag gärna - bara jag kan. 

Kram kram 


Kommentarer
Postat av: Ellen

Åh tack för att du tog dig tid att skriva så långt! För mig är det iaf klart hur det hänger ihop. Jag känner till Hillsong. Nu känner jag att jag förstår bättre! Verkligen glad, tack igen!

Svar: Det var bara roligt!!! Tack för att du läser och kommenterade 😊😊😊
Maria

2015-12-08 @ 23:47:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0