Reaktiv Artrit

Jag har funderat på om jag ska ta upp detta i bloggen eller inte...
Det har varit så mycket sjukdom i denna blogg - och den speglar ju mycket av det som är i mitt liv och uppenbarligen är vi ofta sjuka och blir rejält sjuka varje gång - typ. Jag vill inte vara en negativ person varken i verkliga livet eller här och det kan bli negativt när jag berättar om all sjuka... Jag set mig dock inte som en person som är sjuk mycket... Jag lever ett gott liv med otroligt mycket som är bra och positivt i det! Sen har jag dagar och stunder då jag blir less, men det är ju mest Stefan som märker av det - tror jag. Barnen också förstås, men inte på samma sätt.

Jag har ändå bestämt mig för att skriva om det senaste för mig. (Jag skriver inte ens om varje gång som Tess är sjuk här).

Jag har fått något som heter reaktiv artrit. Vilket typ innebär att jag har reumatisk värk i flera leder och detta kommer efter twarinfektionen som jag fick i våras och lever i sviterna efter.
Reaktiv artrit kan nämligen komma efter en bakteriell infektion. Why not, liksom. Det är ju helt galet att jag åker på detta också. Förhoppningsvis är det den akuta varianten och inte den kroniska.
Jag får dock räkna med att det håller i sig under hösten.
Det började strax före London i juli och har bara blivit värre och värre. Den värken jag hade i fötterna i London var helt galen, men jag förstod ju inte vad det var då. Jag har fått prova på flera olika värkmediciner, men alla slår ut min mage - trots "suppvarianter" och omeprasol... Så jag får klara mig på Ipren och alvedon. Jag funderar på att börja äta antiinflammatorisk mat. Håller på att kolla upp det!

Jag får rätt ont när jag skriver, därav att det blivit färre och kortare inlägg ett tag nu. Det är lättare att skriva när jag har mycket bilder och bara skriver kort kring bilderna.
Jag sover rätt dåligt också pga värken och är trött och det påverkar också mina blogginlägg.

Jag hoppas du har överseende med detta.

Så nu vet du.
Tack och lov för allt som är bra! Skulle jag bara ha fokus på det som är jobbigt skulle jag "gå under". Det är så mycket bättre att ha fokus på det som fungerar och är bra - även om man måste få bryta ihop och tycka saker och ting är jobbigt också... Förstås!

Kram kram


Kommentarer
Postat av: Helena

Men kära du, så tråkigt att du drabbats av detta! Ber att det är den sorten som inte är kronisk. Anledningen till att jag skriver är att jag verkligen vill uppmuntra dig att kolla upp detta med kosten. Jag har nära och kära som ändrat sin kost till att antingen helt eller delvis äta det de kalla Paleo-kost, eller stenålderskost. Works like magic!! Har bl.a. en svägerska som har fibromyalgi; hon mår SÅÅ mycket bättre efter att ha uteslutit socker och gluten. Hon säger att hon har fått ett helt nytt liv. Själv har min migrän nästan helt försvunnit, även om jag inte har förändrat min kost så dramatiskt. Jag fastar två dagar i veckan (ibland blir det bara en dag veckan), men det är SÅ bra för mitt mående att jag nu har hållit på med detta över ett år. Kan inte tänka mig att sluta. Jag ber för dig, din hälsa och din fina familj. Du kommer att hitta det som passar just dig. Stor kram från Helena i Mölndal

Svar: Men du tack så jättemycket för att du skriver!! Vilken bra uppmuntran att förändra kosten! Jag ser lite hinder i form av att det är
Dyrare med glutenfritt och att få laga en mat till mig och en till barnen - men så tänker jag att det är klart att det är värt det när det funkar!! Tusen tack!!! Jag ska läsa på ännu mer!
Kraaaaam
Maria

2016-09-16 @ 20:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0