Klippa bort tummen?

I morse lekte Seth med en dvd-skiva, som inte fungerar. Den ska slängas, men han vill ha den att leka med, så det fick han. Han satte in sin tumme i hålet i mitten på skivan och fick inte loss den igen. Oj då, sa jag och fortsatte med "Vi kanske måste klippa bort den" och syftade förstås på skivan. Det var bara det att Seth associerade inte till skivan utan till sin lilla tumme... Aj då. Stackars honom. Han tror att hans mamma vill klippa bort hans tumme... Vilken mamma =)
Vilken tur att det kom fram att det var det han trodde, så att jag kunde förklara att jag aldrig skulle kunna klippa av hans tumme utan det var skivan jag menade...
Vad viktigt det är vad man säger och hur man säger saker till barn. Det som är självklart för oss vuxna är inte självklart för dem...

Hur gick det då? Jo, han fick ut sin tumme utan hjälp och både den och skivan är fortfarande hel.


Seth, med sin tumme i behåll =)


Kommentarer
Postat av: Bonnfrua

:-)

2010-08-28 @ 10:19:54
URL: http://bonnfrua.blogspot.com
Postat av: Svåger C.

Vår granne ska ha sitt barn nr 2 vilken dag som helst och satt härom dagen och gick igenom kläder som lillebror skulle kunna ha.

Någon dag efter frågade de på dagis om hur det skulle bli att få en lillebror, varvid blivande storasystern (3,5 år) totalfreakade, ty det visade sig att hon sedan samtalet om kläderna varit övertygad om att hon skulle bytas ut mot bebisen...

Usch, vilka missförstånd det kan bli när man är liten!

2010-08-28 @ 11:06:05
URL: http://metalpastor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0