Hur barn och mamma är i V. 10.

Såhär står det bl a på en hemsida (libero.se) om graviditet när man är i 10:e veckan:

Vecka 10

Barnet:

Missfallsrisken minskar (varje dag)

56 dagar har gått sedan befruktningen. Alla inre organ, som njurar, lungor, könsorgan och de gastrointestinala organen har nu bildats och har börjat fungera tillsammans, men de är fortfarande omogna. Hjärtat är fullt utvecklat och slår rytmiskt. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan fullt bildade. Embryot producerar redan små mängder urin, som blandas med fostervattnet.

Huden mellan fingrar och tår försvinner (det syns svaga tecken på leder och naglar) och man kan se fostrets axlar, armbågar, höfter och knän.
Den här veckan börjar sköldkörteln att producera hormoner. Ditt barn kan nu för allra första gången få hicka.
De allra första mjölktänderna bildas inne i munnen. Smaklökar och inneröron är på plats (men barnet kan inte höra ännu).

Nu kan man säga att grunderna är klara, och under de 30 veckor som följer kommer barnet att förbättras och utvecklas.

Om du kunde röra vid ditt barn skulle han eller hon känna det nu.

Visst är det coolt!!! Helt fantastiskt!! Men nu ska ni få höra om hur mamman har det:

Mamman:

Du strålar!

Det finns nämligen en väldigt positiv bieffekt av den här hormonkarusellen: den får dig att stråla!

Hormonerna verkar på din hud, jämnar ut rynkor och får dem att försvinna. Den ökade blodmängden får huden att se rosig och fyllig ut.

Ha ha ha. Tillåt mig skratta lite =) Jag känner mig allt annat än strålande! Jag har fått massa finnar i pannan och på halsen, jag har svarta ringar under ögonen, huden är glåmig och "flötig" - som man säger i Östergötland - och jag har massor av rynkor =). Men det är ju väldigt roligt för de mammor som har det så, som det beskrivs.
När jag var med Seth minns jag att håret blev väldigt fint, men det var senare i graviditeten. Jag tappar alltid mycket hår, men då gjorde jag inte det och håret var friskt och tjockt. Hoppas det blir så nu med =).

Nu är vi i Kisa. Det var jobbigt att åka från Örebro hit, men det gick. Mamma åkte med Seth och mig. Vi har haft en bra helg i Örebro. Alva hade över 39 graders feber idag och det var så synd om henne. Ändå är hon alltid helt nöjd. Det var först när Lovisa klev in genom dörren som hon började gnälla =), men det är ju som det ska.
Pojkarna var ute och lekte och mamma fick använda sin nya kamera och tog bilder på dem. Här är lite bilder, som mamma tagit.


Morfar/farfar, Hugo och Seth bygger snögubbe.


Resultatet =)


De skulle nog kunna hoppa från snöhögen hur länge som helst =)


Seth spelar dator, Hugo kollar på TV och människan under täcket i bakgrunden är jag, som ligger och sover =)

Har mått mycket sämre idag. Jag har tappat akupunkturpluttarna som jag haft i öronen och jag tror det beror på det. Hoppas det går att få nya på MVC här. Ska ringa imorgon och kolla.

Nu är det femmilen på tv. Heja Sverige!!! Vore kul om vi fick 11-12 medaljer med oss hem =) Jag tycker vi har haft ett bra OS i år!


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hej! Vad trist att det blev en besvärlig hemresa men vad skönt att ni kom hem. Hoppas nu bara att det blir en lugn och skön vecka hemmavid. Puss på er alla och tack än en gång för all hjälp den här helgen.



Tycker så mycket om er!



Kram Lovisa

2010-02-28 @ 21:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0