När det ofattbara händer...

Torsdagen den 29/4 förändrades våra liv för alltid. Glada och förväntansfulla åkte vi till Falun för ultraljud. Glädjen övergick snart i Chock, Sorg, Förtvivlan, Gråt, Tomhet.

Barnet i mig lever, men kan omöjligt leva utanför min kropp. Kanske kommer jag senare förklara vilket felet är, men inte nu. Plötsligt insåg jag alla drömmar och tankar jag haft om detta barn, som jag inte varit medveten om. Nu är allt borta. Alla drömmar och förväntningar, borta på en gång. Sorgen kan jag inte beskriva med ord, inte än.
Om bara några veckor hade barnet vid en normal graviditet, kunnat leva utanför livmodern. Barnet är ju nästan färdig, men liten.

Det svåraste var att berätta för Seth. Han reagerade omedelbart och blev helt förtvivlad. "Får jag ingen lillasyster nu? Blir jag inte världens bästa storebror?" Vi pratade länge om att barnet kommer få vara hos Jesus i himlen. Seth funderade över att Jesus kunde bära "lillasyster" i sin famn. I nästa mening sa han att "Jesus bor i mitt hjärta." Nästa fundering var om Jesus kunde skydda "lillasyster" från dinosaurierna i himlen. Till slut kunde vi enas om att om det finns dinosaurier i himlen så är de snälla och jagar inte människor.

Bemötandet av personalen i Falun var fantastiskt. Vi ringde våra chefer och berättade och de var också helt fantastiska. Stefans chef är ju alltså vår föreståndare i församlingen. Han kom till oss med lunch och vi satt och pratade länge. Vi bad honom att sprida vad som hänt till församlingen och våra vänner. Vi har ingen orsak att inte människor omkring oss, som varit så glada för graviditeten inte ska veta vad som nu händer. Vi har fått så otroligt mycket uppmuntran, omsorg och förbön. Det är det vi behöver nu. Vad skulle vi göra utan familjen, vännerna och församlingen??? Människor skickar sms, några har ringt (orkar vi inte svara så svarar vi inte, orkar vi så svarar vi) Lina och Lennart var förbi med en vacker blomma och vi fick gråta tillsammans. Tårarna kommer och går hela tiden, men så får det vara just nu. Vi är verkligen så tacksamma för all omsorg. Jag kan inte nog uttrycka och beskriva det!

Nu är vi hemma hos mina föräldrar. Vi vill vara med familjen just nu. Nästa vecka ska jag föda barnet och tack och lov så behöver vi inte åka tillbaka till Falun för att göra det utan vi kan göra det i Linköping.

Jag bävar inför att föda barnet. Jag har förlossningsrädsla ändå. Det hade jag med Seth också, men fick bra hjälp. Nu har jag inte hunnit förbereda mig...och hur förbereder man sig för att föda fram ett barn man vet inte kommer leva? Så på tisdag behöver vi extra förbön och omsorg... Min bön är att vi ska få känna frid i sorgen och smärtan på tisdag och onsdag.

Eftersom detta är en blogg om mitt liv kommer ni få följa med i sorgearbetet nu... Från en blogg om min graviditet och mitt vardagsliv till en blogg om min sorg och mitt vardagsliv.  

Det som ändå är helt fantastiskt är all underbar omsorg från människor omkring oss. Vi känner oss burna. Tack alla! Och något jag upplever nu är att man kan inte göra "fel" när man bryr sig om någon i sorg och man kan inte bry sig för mycket. Så känn aldrig att ni tränger er på! Vi svarar i telefon och öppnar dörren när vi orkar. Just nu är vi i Kisa och vi vet inte hur länge vi blir kvar. Fina Victor bor i vårt hus hos katterna vilket känns skönt. Det kommer nog bli mycket om detta framöver. Sorgen är obeskrivlig. Guds omsorg enorm. Människors kärlek hjälper att läka även om processen kommer vara lång.

En sång som jag gått och sjungit på i över ett dygn nu är:
"Gud, Du är underbar. Din kärlek är oslagbar. Gud Du är underbar, underbar, Du är underbar.
Du är här hos mig. Du är här. Och Du lämnar aldrig mig."
Så känner jag verkligen.

Kommentarer
Postat av: Christian

Vi ber, och vi finns där för vad ni än behöver hjälp med - kom ihåg det!

Kram!

2010-05-01 @ 08:18:56
Postat av: Anna-Maria Östlund

De dagar man minns



Det finns händelser i livet

som sätter djupa spår

i vårt sätt att leva

Utan en orsak

och utan en mening



Det är då som våra hjärtan vill skrika

Det är då som våra kroppar

vänds ut och in

och själen tycks störta

samman



Man måste lära sig hantera smärtan

och inte blunda

och istället våga

att se



Ur tomhetens tjocka dimma

kanske vi till sist

lyckas att se

det goda

i det onda



Ty den sanna lyckan

är inte att

glömma

utan att

minnas

och fortsätta

att leva.

2010-05-01 @ 09:55:32
URL: http://lillanna.bloggsida.se
Postat av: Camillha Fahlberg

Käre Gud! Tårarna trillar när jag läser! Ber för er.

Vet inte hur man eller om man kan lägga in en bild hos dej, men jag ska försöka lägga upp en bild i min blogg under dagen, som en hälsning till er. Skickar den till er när jag hittar någon adress.

Krama varandra från mej!

MVH Camillha från Sala.

2010-05-01 @ 10:04:33
URL: http://himlenrunt.blogspot.com
Postat av: Boel (svägerskans syster)

Stor kram med mycket förbön och omtanke till hela familjen! <3

2010-05-01 @ 10:23:19
Postat av: Anette

Det finns inga ord.... Vi är så ledsna, det är så oerhört sorgligt. Vi ber för er.

Många kramar till er från Anette med familj

2010-05-01 @ 10:59:01
Postat av: Johanna

Tänker på er, ber för er. Är så ledsen. Kram Johanna

Postat av: Synnöve

Vet inte helt vad man ska säga i en sådan stund....

Man blir helt tom inombords.

Kom hit via din systers blogg.

Livet tar ibland vändningar som man inte alltid förstår. Just den där vändningen övergår mitt förnuft.

Varför?

Jag ska tänka på er. Då även jag mist ett barn vet jag vad ni går igenom nu, och ändå inte.

Men mina tankar finns där, hos er i Östergötland.

Kramar från Synnöve.

2010-05-01 @ 14:02:09
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Millan

Brukar ibland läsa din blogg via din systers blogg.

Jag är så ledsen...tänker på er! Varma kramar från Millan.

2010-05-01 @ 14:45:20
URL: http://lantlivetallarstider.blogspot.com/
Postat av: Lovisa

Gråter så fort jag tänker på er... Fina Seth, han är så förståndig mitt i alltihop. Jag fascineras över din styrka Mia och ditt sätt att vara. Du är fantastisk! Stefan också...vad skönt att ni har varandra, och du vet att vi alltid finns här för er! Du finns i mina tankar syster!!!



Kram Lovisa

2010-05-01 @ 16:07:01
Postat av: Emma-Karin

Gott att ni blir omhändertagna. Tänker på er mycket, mycket. Kram!

2010-05-01 @ 16:28:26
Postat av: Göran

Saknar ord...

2010-05-01 @ 16:40:30
Postat av: Tigris

Hej! jag är inte troende men jag tror på människan och vill härmed lämna en liten kommentar: hoppas allt går bra med födseln trots allt. Skall tänka på dig de här dagarna för det måste vara oerhört svårt för er! Men som du skriver, ni är inte ensamma och det är skönt det med, när man har förmånen att ha folk omkring sig som bryr sig!

Med all respekt för er: lycka till i detta svåra!

2010-05-01 @ 18:15:37
URL: http://tigrispredikantan.blogspot.com/
Postat av: Nezzla

Tänker på er. Ber för er!

2010-05-01 @ 19:03:57
URL: http://nezzla.blogspot.com
Postat av: Anonym

Oh va´ledsamt! Jag är så ledsen för er skull.Men det är skönt att vi har Jesus som bär oss genom det svåra. Vi ber för er: Kram Marlene m fam.

2010-05-01 @ 19:25:51
Postat av: Märta

Tänker på er! Finns inga ord... Ber för er att ni ska bli burna genom det svåra och ofattbara som har hänt er.

Kramar!

2010-05-01 @ 19:44:06
URL: http://angsgard.blogspot.com
Postat av: Lilian o Leon

Mia och Stefan vi tänker på er i våra böner.Vi vet vad ni går igenom just nu.För ganska precis 32 år sedan gick vi igenom den intensiva sorg som ni nu känner.Det är ofattbart så ont det gör men Gud är med,och detta fantastiska med familjen, församlingen och de nära vännerna som bär.Vi fortsätter att nämna er i våra böner.Många varma kramar från oss.

2010-05-01 @ 20:45:06
Postat av: Åsa

Det är helt ofattbart! Märlkligt att vara så här på håll men vi ber för er! Kramar Åsa

2010-05-01 @ 21:20:38
URL: http://manomade.blogspot.com
Postat av: Hemmafrun

Hittade hit via Bonnfrua. Jag ber för er. Idag och på tisdag, ja alla dagar, är ni omslutna av Guds kärlek och våra förböner.

2010-05-01 @ 22:48:40
URL: http://www.hemmafrunshorna.blogspot.com
Postat av: Monika

Tänker på er! :-(

2010-05-01 @ 23:59:02
Postat av: Richard

Morsan berättade just vad som hänt så jag gick in här o tittade. Omöjligt att sätta sig in i hur det känns, det är helt ofattbart! Tänker på er!

2010-05-02 @ 22:37:55
Postat av: Johanna

Käraste ni!! Vi har också fått höra vad som hänt. Så fruktansvärt!!! Kan inte fatta, hur fixar man nåt sånt här? Å, vi omsluter er i våra böner och varmaste tankar. Så starkt av dig att skriva så mycket som du gjort. Nu är det tisdag och vakumet har kanske vänts till ännu mera sorg... Stora stora kramar från sporrarna.

2010-05-04 @ 18:20:40
Postat av: Malena

Hej Maria och Stefan! Vet inte vad jag ska säga, kan inte förstå, men jag gråter med er och ber för er. Kram

2010-05-06 @ 19:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0