Sjukstuga

Ja här hemma är det inte mycket som händer. Seth vaknade tidigt, efter att ha drömt otäckt, typiskt när vi hade kunnat få sova lite längre, eftersom vi inte skulle iväg. Men vi är ju vana att vakna tidigt. Och förresten det är inte synd om mig, för vi låg kvar i sängen till efter 11. Seth var inte pigg så vi låg kvar och åt frukost där också - iaf jag. Seth åt inte mycket. Runt 12 piggade han på sig lite och vi gjorde glass inför helgen, då Stefan fyller år. Efter det ville han pyssla så vi plockade fram lite målarfärger.


Min sjuka lilla konstnär.

Men efter bara några minuter var han för trött och efter det har han legat i soffan och tittat på Disneykanalen och spelat på sin telefon.



Själv är jag inte heller pigg. Näsan och huvudet har täppt igen och jag kraxar när jag pratar. Det slog till inatt, kan man säga. Jag hoppas jag inte får feber så jag kan gå till jobbet imorgon.

Oj, oj, det blir mycket om sjukdom nu... Som en kompis skrev till mig i morse: Vabruari. Stämmer bra det.

Men för att komma med något roligare så var det denna glass Seth och jag rörde ihop idag:
(Karin bjöd på den i lördags. Receptet är taget från bloggen Matplatsen.) 

Nutella semifreddo
ca  8-10 port

2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)

Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.

Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen. Ha den i frysen minst 4 timmar innan servering. Gott med hallon eller jordgubbar på när man serverar.

Jag gjorde en variant till mig, utan ägg. Ska bli spännande att se om den blir god :)...

Önskar dig nu en fortsatt bra dag! Och hoppas du håller dig frisk!!


Kommentarer
Postat av: E-K

Hoppas ni kryar på er snabbt!



Kom ihåg att du skrev om att det inte gick att kommentera när du bloggar från I-phonen. Om du inte har löst det än, såg jag att systerdotter Emilia hittat en lösning; kolla på kristenblondin.blogg.se.

Kram!

2012-02-09 @ 18:29:09
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Kristina

fört rött för at tskriva ngt längre så det blir en krya på dig hälsning en bön och en kram

2012-02-09 @ 23:20:09
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0