Hemma och tandborstning

Hej hej hallå!!
Denna dagen har spenderats i sängen... Seth har lekt med sitt Star Warslego och tittat på tv och inte orkat mycket mer. Han har ätit ägg med ketchup!! på och en avokado. Man får vara nöjd med det han får i sig, för han äter dåligt när han är hängig. Han har feber men inte sådär vidrigt hög som han hade sist och det är ju skönt!

Ikväll har jag varit frustrerad och tänkt på detta med tandborstning... (ett rejält i-landsprobem) När Seth var tre år var det en kamp om tandborstningen nästan varje dag, men det ingår ju lite hos treåringar. Nu är det nästan likadant igen, men med en sexåring... Jag får tjata och tjata att det ska borstas tänder. Han gör allt annat utom det - känns det som. Jag förvarnar alltid om att det är dags en stund innan och ändå får man tjata. Är det fler med sexåringar/fd sexåringar därute som har det så? Jag antar att det är för att han inte vill gå och lägga sig och drar därför ut på processen, men på morgonen kan det ju inte vara den anledningen...
Att tjata är kanske föräldrars lott i livet ;). Och att lyssna på tjatet är barnets lott hihi ;).
Men jag vill ju inte vara en tjatmoster!! Samtidigt behöver det ju sägas till och "tjatas" ibland.
Hm, det mesta i livet är visst en balansgång...

Ja, ja det var mina funderingar efter en grymt slapp dag! Men vad jag älskar att få vara med Seth såhär och lyssna på hans funderingar och när han hittar på lekar med sina legogubbar!

Vi kommer vara hemma imorgon också och hoppas på att han blir piggare.

Önskar dig en skön kväll!!

Min älskade Filidutt :D:


Kommentarer
Postat av: Cissa

Det är nog så att sexåringen har så otroligt mycket annat och i deras tycke, viktigare saker att fundera över. Det finna helt enkelt inte tid till sådana trivialiteter som tandborstning. Men efter tandläkarbesöket i höstas, när tandläkaren visade bilder på icke-borstade tänder, så har Theo blivit väldigt noga med det och har t om tjatat till sig en flaska Juniorflux, som han använder flitigt.



Kram

2012-05-04 @ 11:09:03
URL: http://cissa-itsawonderfullife.blogspot.com
Postat av: kyrksyster

Jag nästan skäms när jag minns ett av mina barn som inte heller ville borsta tänderna. Till sist suckade jag bara och sa att då får dom väl gå sönder och ramla ut då.

Ungen kom springande med handen för munnen, helt förtvivlad. Barn tar ju allt bokstavligt, och som något som ska hända direkt.

2012-05-04 @ 11:14:04
URL: http://kyrksyster.wordpress.com/
Postat av: Pastorsfrun

Skönt att höra att jag inte är ensam ;)

Tack för era kommentarer! Blir så glad!!!

2012-05-04 @ 13:33:15
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0