Alla hjärtans dag


Jag tycker det är lite tänkvärt vad Alla hjärtans dag kommer ifrån... Eller Valentines Day, som det heter på engelska... Tänkvärt att det inte bara är "kommers".

"Den kanske mest kända Sankt Valentin är Valentinus, en präst i antikens Rom. Han lär ha halshuggits den 14 februari 269 e.Kr., under kejsar Claudius II förföljelse av kristna. Han valde martyrdöden istället för att avsäga sig sin tro. Hans brott var att han skulle ha vigt kristna par.

Minnesdagen av Sankt Valentin firas sedan år 498 den 14 februari på anmodan av påven Gelasius I. Efter en allmän utrensning 1969 av helgon med legendursprung ur helgonförteckningen, firas Sankt Valentin inte längre officiellt inom den Romersk-katolska kyrkan.

De flesta av de traditioner och legender som förknippas med Sankt Valentin uppstod under medeltiden i Frankrike och England. Jacobus de Voragine skrev en populär bok (Legenda Aurea) cirka 1260 där detaljer om olika helgon skildras, och där bland andra Sankt Valentins gärningar beskrivs. Kopplingen till romantik och kärlek uppstod troligtvis genom en folklig föreställning om att fåglar i mitten av februari sökte och fann sin partner. Den engelske poeten Geoffrey Chaucer skrev på 1300-talet bl.a ett poem om detta.

Firandet kring Sankt Valentin har, framför allt inom den anglosaxiska kultursfären, fortsatt in i våra dagar, och på senare år har seden att fira Alla hjärtans dag även fått fäste i Sverige."

Ja, det var lite fakta om denna dag. Jag tycker det är roligt att lära mig vad som finns bakom högtiderna vi firar :).

By the way så hette min mormors storebror Valentin. Det jag minns mest från honom är att han alltid knåpade ihop fyndiga kåserier till födelsedagar.

Min bror fyller år idag, så som barn firade vi inte alla hjärtans dag direkt, utan vi firade ju honom då. Men en tårta i form av ett hjärta blev det denna dag, varje år :).

Vi firade med att köpa varsin bakelse till efterrätt ikväll. Seth tycker det är väldigt mysigt (och jag med förstås ;)).

Hoppas du haft en fin dag!!
Kram


Kommentarer
Postat av: Kaela

Ja en riktigt fin dag - full av arbete så var min Valöentindag!
Kram

Svar: Gott att du hade en bra dag!! Kram
Maria

2013-02-16 @ 09:57:57
URL: http://kaela.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0