Köra jippe och filt

Hur har ni det på sportlovet? Nu har ju inte alla sportlov förstås utan några har haft eller ska ha. 
Vi har det bra här i Kisa. Jag orkar ju förstås ingenting - känns ibland jobbigt att bara vara vaken och skulle helst sova igenom resten av graviditeten, men samtidigt vill jag ju inte missa Seths dagar, förstås. 
Mamma och pappa var borta på förmiddagen, då min mormor skulle till sjukhuset i Linköping en sväng. Då passade vi på att spela det gamla spelet Resan. Det fick jag och mina syskon när vi var små i julstrumpan någon jul. 
 
 
Seth och hans mormor var ute och åkte lite spark på eftermiddagen. Då fick han lära sig ett nytt ord när mormor sa: "du höll på att köra jippe". Seth:?????
Hihi, det betyder att han höll på att köra omkull. Alltid lär man sig något nytt. 
 
Sen var vi en liten sväng till min mormor och morfar och sa hej. Mormor har virkat en jättefin filt till Gnutten! Oh, så fin och så glad jag blev!! Den blir perfekt att ha i vår när hon kommer. Seth fick en grytklappsklänning, som är mer en prydnad än en grytlapp och som kan hänga i nya köket :). 
 
Tyvärr blir bilden åt fel håll, men man ser ju filten och klänningen ändå :)
 
Ikväll är min fina Lovisa med på Tv 4 och tolkar igen. Hon är ju teckenspråkstolk och har fått börja vara med och tolka Sveriges Mästerkock och Mia på Grötö. Förra vecka. Var det Mia på Grötö hon tolkade. Man kan se det på TV4 play. Hon är så duktig och strålar!! Jag är en stolt svägerska :)
 
Hoppas jag kan hålla mig vaken och titta ikväll.
 
Stor kram

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilken fin filt! Hoppas ni får ett bra sportlov! Det har vi!

Svar: Tack!! Vi har det gott. Ser att ni verkar ha det hur bra som helst. Är allt lite avundsjuk på er :) Kram
Maria

2013-02-20 @ 18:40:55
URL: http://livet-enligt-johanna.blogspot.com
Postat av: Berith Stenblom

I den andra delen av Berga by hade vi ett uttryck, typ om man lastade något högt på en vagn och det inte gick så bra, då sa´ man: Lasset jippte ikull.
Kram/Berith

Svar: Jo, så säger vi oxå och om man t ex vill lägga sig och vila en stund så kan man jippe ikull sig :). Det är roligt med dialekter :)!!
Maria

2013-02-22 @ 12:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0