Gumhems skeppssättning

Hej hej hallå min vän!
 
Oh, idag har jag haft en bra dag. Ont har jag hela tiden, men inga anfall och jag behövde bara ta av mina värkisar en gång!! Wihoooou. Underbart! Hoppas det blir fler såna dagar! 
 
Nu kommer massa bilder från dagen, några har jag tagit och några har min ömma moder tagit :). 
 
Imorse lekte barnen ute med vatten och sand. Så skönt att Tess är så stor så hon och Seth kan vara ute små stunder själva. 
 
Idag har det varit bättre väder och när solen varit framme har det varit riktigt skönt!! Därför har vi varit ute mycket och även ätit ute, såsom det ska vara när det är sommar :).


Jag har ju gått undan och vilat idag också, för jag orkar inte vara igång en hel dag även när den är bra. 
Tess kom upp och satte sig hos mig och tittade på Frost på datorn. Plötsligt såg det ut såhär:
Hihi, hon var så trött så trött. Vi försöker minska sömnen så mycket det går på dagarna, eftersom hon vaknar runt 5 och det är inte så kul. Och då blir man såhär trött :).

På eftermiddagen åkte vi till ett ställe som heter Gumhem, som ligger här i Kinda. Det måste vara närmare 30 år sedan jag var där senast. I Gumhem finns Östergötlans näst största skeppssättning. Tyvärr har det växt igen väldigt mycket, men vi hade en mysig stund där ändå. 
 
På väg... Seth spelar inte utan filmar och pratar. Han är väldigt intresserad av gravplatser, skeppsättningar, runstenar osv, eftersom de pratat mycket om sånt i skolan i år. 


Högt gräs, som Tess fick i ansiktet så hon skyddar sig med snuttefilten :).

Gräset blev högre och högre och stigen mindre och mindre så till slut fick hon sitta på mina axlar istället.

Sen fick hon sitta på morfars axlar istället. Han orkar lite mer än jag.



Såhär ser Skeppssättningen ut:
22 stenar, 17.5 m lång och 5 m brett där det är som bredast. Som sagt, väldigt igenvuxet .När jag var barn kunde man se skeppet tydligt och gå runt i och runt det. Nu var det väldigt högt gräs överallt.
 
Seth filmar och pratar :).
 
Jag och barnen. Fick inget kort där Tess tittar upp så man ser bara hennes kebba :). Seth fick någon allergisk reaktion för första gången i sitt liv (föruteom att han haft nässelutslag några gånger) och nös och nös och nös och ögonen svullnade igen. Det var ju mycket gräs och i hans höjd, så det kanske inte var så konstigt...
 
Tess syns knappt bland allt gräs. 
 
Inte Seth heller...
 
Haha, här kommer flera bilder på dessa fyra. Det blir så många bilder bara för att Seth har så kul och jag blir så glad över hans knäpphet :).
 



 






Det var en stooooor stubbe efter en ek inne i skeppet och det är på den vi står här.


 
Fin utsikt från stubben :).





Älskade ungar!!!

Här har jag försökt få med skeppet, men det är svårt att se stenarna...

Älskar de här två människorna! De är fantastiska på så många sätt och plan. Jag är så tacksam för att just de blev mina föräldrar. Så mycket bra jag lärt mig från dem! De är så fina!!!
 
 
 
Ute i åkern bredvid skeppet finns en domarring också.
Haha, syns knappt här, men den är där :).

Tess fick hjälpa mamma att ta kort också :). Vi tog även kort med självutlösaren på mammas kamera, men de korten har jag inte fört över än. 
 
Alltså, det är så vackert nu, med allt gräs, alla blommor, fjärilar osv. Var tvungen att ta ett random kort ner i gräset när vi gick tillbaka och kolla vad många olika sorters gräs och blommor på bara denna lilla bild.
Så vackert!
 
När vi kom hem vilade jag en stund och pratade med Stefan i telefon. Under tiden gjorde mormor och Tess en smörgåstårta.
Smaskens!!!
 
Barnen var i sandlådan en stund till innan Tess skulle sova.
Härlig kvällssol.
 
Vacker ros i trädgården. Rosor är min absoluta favoritblomma! De doftar underbart och är så otroligt vackra att titta på!
 
Så, nu ska jag sluta... Vilket galet långt inlägg med galet många bilder :).  Jag älskar att gå tillbaka i min blogg och titta på bilder och läsa vad vi haft för oss, så många bilder är egentligen bara bra :).
 
Hoppas du får en fin helg nu min vän!!!
Kram



Kommentarer
Postat av: Berith Stenblom

Hej Maria! Å vilka fina kort! Så roligt att se Birgit och Roger på kort också! Hälsa väldigt mycket till Birgit och Roger och till Britta och Elias också. Hoppas Du mycket snart blir av med Dina envisa gallstenar och gallblåsan? också. Jag vet hur det känns!!! Kram från mammas lekkamrat för länge, länge sedan.

2015-06-28 @ 21:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0