Trasiga redskap

Hej på dig min vän!
Jag sitter och tittar på tv och surfar lite på nätet. Stefan är på Hockey i Leksand med några killkompisar, Seth sover och jag äter en bit god smörgåstårta som jag slängde ihop. Lite vardagslyx såhär i min ensamhet =). 

Ni som följer min blogg vet nog vid det här laget att jag älskar dikter. En favorit bland diktare är Nils Bolander, en Biskop som tyvärr dog alltför ung, bara 57 år gammal. Han dog 1959, men hans dikter är så oerhört talande fortfarande tycker jag!! Den här är en av favoriterna bland hans dikter.

Trasiga Redskap

 

Trasiga redskap tar Han i Sin hand

och arbetar med i Sitt åkerland.

Plogar som ingen vill plöja med

ställer Han i ordning, denne Mästersmed.

Spelar en låt på en sprucken violin

så att man aldrig glömmer melodin.

Blåser en revlelj i ett buckligt gammalt horn

som väcker dem som sover

i Törnrosaslottets torn.

Dem som människor inte förstod

utvalde Gud i sin redskapsbod.

Den som i världen ingenting är

utväljer Gud i sin legohär.

 

                                                             Nils Bolander

Jag tycker det är uppmuntrande att tänka just så som det står i dikten. Man kan känna sig slutkörd, tråkig, trasig, slut som människa osv osv, men Gud kan alltid göra något bra av och med oss ändå. Härligt.

Dagens citat (skadeanmälningar)
Jag föll i vägbanan. Min man fortsatte med sin moped och körde sedan i diket. Om jag fick hjälp eller om jag reste mig själv minns jag inte, men när min man kom tillbaka och fick se att jag överlevt blev chocken för svår för honom så han föll ner avsvimmad.


Kommentarer
Postat av: Kaela

Nils Bolander älskar jag också och har nog lyckats samla ihop de flesta av hans diktböcker genom att hänga på antikvariat.

Denna dikten är absolut en av mina favoriter.



Tack för att du delade den här på nätet.

Många behöver få upp ögonen för Nils Bolander...han har så mycket att ge...



Ha det gott



2011-04-03 @ 19:08:17
URL: http://kaela.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0