Bara ett vänligt leende

Hej igen.
Ja, nu var det ett tag sen jag skrev... igen.
Helgen har gått i ett, kan man säga. Jag har haft en härlig helg med vänner och med min lilla familj och med församlingen. Shalom sjöng idag i kyrkan och wow, vilken kick jag får varje gång. De strålar av glädje, de sjunger fantastiskt bra, de riktigt strålar Gud, helt enkelt och det är så härligt att se. Tänk att jag får vara med och leda ett gäng barn och ungdomar som är så goa, begåvade och härliga!!! Det är en otrolig välsignelse att få vara delaktig i Shalom och jag kommer verkligen, verkligen sakna dem, när vi flyttar.

Jag gillar ju dikter, som du säkert vet vid detta laget. Här är en dikt av Nils Bolander som så bra beskriver vikten av hur vi är med och bemöter våra medmänniskor. Nils Bolander levde ju på första delen av 1900 - talet och det märks ju förstås i språket, så ha överseende med att det är gammalt språk.

Bara ett vänligt leende

Bara ett vänligt leende, en hälsning varm och god,
kan vara nog att skänka en livstrött levnadsmod.

Bara en knuten näve och några bittra ord
kan släcka en människas glädje och begå själamord.

Ett bud på ett enkelt papper, en enda fattig rad,
kan göra en mycket sorgsen så obeskrivligt glad.

Bara två stränga ögon, en tystnad, isande kall,
är nog att bringa en ensam förtvivlad själ på fall.

O, slösa med varma blickar och tala så milt och mjukt!
Bara ömhet kan rädda det som är rolöst och sjukt.

Endast den kärlek som brinner het av människotro,
kan få ett vilset hjärtas evighetsström att gro.

Nils Bolander 

Det är väl bra tankar att ha med sig in i veckan som kommer?! Du och jag kan med små saker påverka andra människor, både positivt och negativt. Låt oss påverka andra positivt! Det kan räcka med ett leende, ett sms, en lapp osv... Precis som det står i dikten.

Jag önskar dig en bra vecka!!!


Kommentarer
Postat av: Kaela

Tack för besöket och välkommen tillbaka!



Har tagit mig friheten att länka till din blogg från min.



Godnattkram!

2011-04-03 @ 22:49:55
URL: http://kaela.bloggplatsen.se
Postat av: skrivmoster

Hej! Jag såg din blogg hos Kaela och blev så "nyfiken". Uppväxt i en pastorsfamilj så vet jag vilken situation mamma befann sig i. Tycker det kan vara roligt att läsa om hur en pastorsfru idag har det... :)



Jag älskar också dikter och du är varmt välkommen att besöka min "blandade" sida där jag även bjuder på mina dikter ibland.

Ha en härlig vecka!

Jag länkar till dig och hoppas det är okej?

2011-04-04 @ 07:33:06
Postat av: Lovisa

Åh vilken underbar dikt! Den kommer jag att spara :o) Hoppas du får en bra vecka och att orken kommer tillbaka. Tänker på dig! Kraaam på dig

2011-04-04 @ 10:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0