Snö och Bin Ladin

Såhär såg det ut hos oss imorse när jag vaknade...




Jag har förstått att det såg ut så på många platser i Sverige idag. Nu hoppas jag på försommar med värme, sol och mycket blommor!

Det har nog inte undgått någon att Bin Ladin har dödats...
Jag förstår att han förstört mångas liv. Jag förstår att han var farlig. Det jag inte förstår är glädjen många känner. Jag minns när Chaochesku, diktatorn i Rumänien, störtades. Jag var hos mormor och morfar och vi tittade på nyheterna tillsammans. Flera soldater anmälde sig till att få vara med och avrätta honom. Visst förstod jag då, 11 år gammal, att han gjort mycket ont och förstört mångas liv, men jag kunde inte förstå att så många ville vara med och döda honom.

Jag känner ungefär likadant idag. Jag förstår självklart att jag inte kan känna det som människor känner som levt/lever under diktatur och/eller upplever terror och död på det sättet som många andra gör i andra länder. Kanske hade jag upplevt samma glädje om jag t ex varit amerikan och upplevt 9/11... men jag hoppas och tror inte det. Kanske är världen nu en bättre plats... Jag vet inte.

Kanske sticker jag ut hakan som skriver detta. Jag hoppas du förstår vad jag försöker säga. Jag försvarar ju inte på något sätt Bin Ladin... verkligen inte!!! Men är det rättfärdigt att döda någon ändå? Det är inga lätta frågor, jag vet. Om någon hotade att döda Seth, skulle jag antagligen bli som ett lejon och försvara och kanske till och med döda om det inte fanns någon annan utväg...

Jag tycker ändå de ord som Martin Luther King Jr sa är sanna och bra:

"I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that."
- Martin Luther King, Jr.

Mm, det var lite av mina funderingar kring detta. Ge gärna reflektion över hur du tänker kring detta! Det är spännande att höra och läsa vad andra säger om dessa funderingar!!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ett tänkvärt citat, jag håller med dig!

Postat av: Kristina

Håller med dig. Förstår ej glädjen över att döda ngn , mer sorg över att den människan inte fick chansen att ändra sitt liv. Just nu går ögonen i kors så det blir inget längre inlägg Kram

2011-05-03 @ 23:56:31
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Bonnfrua

Det som stör mig i detta är att amrikanerna gick in i en suverän stat och hade ihjäl karln! De har ingen rätt att göra så, samtidigt som man på ett sätt kan förstå. Fasst hur många tusen har de dödat sedan 9/11????

Bara undrar liksom...

Tänk om de hade gjort detta tillslag här, vad hade hänt då? Fast de gjorde ju nästan så med de där egypterna för några år sdan....



Svåra frågor, skönt att man ite är politiker!

2011-05-04 @ 11:47:36
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Kaela

Jag känner på precis samma sätt som du.

Jag förstår inte glädjen.

Det är en tragedi att bin Ladin deltog i att skapa så oerhört många tragedier i andras liv.

Men glädje - nej!



En vilsam helg önskar jag dig!

2011-05-13 @ 08:39:55
URL: http://kaela.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0