Funderingar

Igår tittade jag på "Livet blir bättre" på trean. Där får man följa olika kända personer som haft det riktigt trassligt och deras väg till att må bättre. Bl a har man fått följa Patrik Sjöberg, Emma Igelström, Jessica Andersson och Sanna Bråding. Människor som av olika anledningar mått otroligt dåligt. När jag tittade igår spann mina tankar iväg... Så här kommer lite funderingar. Kanske håller du inte med mig och det är okej...

Något som ändå är genomgående är att alkohol finns med i bilden. Jag kan förstå att alkohol i små mängder inte är farligt. Men alkohol, även i mindre mängder förändrar vår reaktionsförmåga, rörelsemönster osv. Jag avskyr när barn utsätts för att vuxna dricker alkohol! De ska inte behöva vara rädda för att föräldrarna förändras och kanske blir oberäkneliga. I mitt jobb möter jag nästan dagligen människor som på ett eller annat sätt farit illa av att vuxna i deras närhet druckit alkohol när de var barn. Det är de vuxnas ansvar att barn inte ska fara illa. Barn älskar alltid sina föräldrar no matter what, när de är små. De litar på att vuxna ska ta hand om dem. Barn lägger otroligt lätt på sig skuld för saker som sker.  Oj, oj, jag kan prata på om detta hur länge som helst. Barn far illa av att växa upp i en miljö där det finns alkohol!
Okej, jag fattar att det finns de som reagerar på det jag skriver och inte håller med. Det måste man inte! Bara man funderar på sitt alkoholanvändande, särskilt om man har barn. Och jag fattar att det finns de som dricker ett glas vin och inte mer och inte tycker det gör något. Tänk bara på att om något händer ska man kunna köra sitt barn till akuten... med andra ord, aldrig dricka mer än att man kan köra bil! Jag menar inte att vara en moraltant här. Jag tycker bara det är så bekymrande att alkohol används i den omfattning det gör i vårt samhälle. Skulle alkohol komma idag, skulle det klassas som en drog, men det gör inte det, eftersom vi har sådan lång tradition i Sverige att dricka alkohol. När jag sätter fördelar och nackdelar med alkohol mot varandra vinner nackdelarna för mig. Många, som jag möter, använder alkohol i ångestdämpande syfte eller för att varva ner. Problemet är bara att alkohol är i längden ångestskapande om man använder större mängder. Många som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar har ett enormt kontrollbehov. Jag kan fortsätta hur mycket som helst. Och alkoholister är inte bara "a-lagarna" som man ser på stan. De finns överallt i alla samhällsklasser och ja, även i kyrkorna.

Nu tillbaka till programmet... Det är härligt att få se hur de tagit sig igenom och hur de gjort för att må bättre. Många får ju fortsätta kämpa, men mår ändå bättre. Det är spännande att få följa människor och deras livshistorier. Det är nog bl a därför jag trivs så bra med mitt jobb. Det kan verkligen bli bättre! Det är fantastiskt att få vara med i arbetet människor gör för att må bättre. Det är också fantastiskt att veta att det finns hjälp att få när man mår dåligt!

Hm... det här inlägget blev lite annorlunda och nu är huvudet tomt... Ska jag publicera eller inte..? Jo, jag gör nog det och hoppas att du ser vad jag vill ha sagt. Min mening är inte att trampa på någon, samtidigt står jag för det jag skriver fullt ut!

Ha det så gott min vän!
Imorgon är det fredag. Ser faktiskt fram mot det. Särskilt att det är lördag efter det och då behöver man inte ställa någon klocka och även om vi vaknar tidigt i denna familj, måste man inte gå upp!!!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Underbart inlägg och du har såå rätt. Alkohol ställer till med så oerhört mycket elände, så mycket misär. Det är ett gift, kollar man på vad det ör i kroppen så är det ett gift men man anses vara konstig om man INTE dricker i dagens samhälle. Intressant synpunkt det där med att man ska kunna köra sitt barn till akuten, har aldrig tänkt på det men visst är det sant! Skönt att någon vågar skriva om det här, det är ju lite tabubelagt om man säger så.. absurt.

2012-02-17 @ 04:47:52
URL: http://www.susi.nu
Postat av: Therese

Håller med dej till 100% i denna fråga, men det vet du ju redan!! Alkohol är inget annat än skit och jag tycker att det är så tråkigt att se hur fler och fler faktiskt tar så lätt på det.. Överallt i hela samhället!!



Hoppas ni får en mysig helg, det ska vi ha!!



Kram

2012-02-17 @ 07:53:04
URL: http://pyretsparon.blogg.se/
Postat av: Anne

Lätt för mig att svara eftersom jag håller med helt o fullt ut. Har inte barn själv. En arbetskamrat till mig en gång blev såå arg på mig. Hon berättade att de en semesterkväll bjudit hem gäster och grillat och druckit lite öl och vin till detta. Så ramlade ett av barnen illa och bröt armen. Alla hade druckit något så den som druckit minst körde till akuten. Då ville hon höra mig säga att det var en förståelig lösning. Först var jag tyst men hon gav sig inte. Då sa jag precis som du. Har man barn närvarande ser man till att en är helnykter utifall att ngt händer. Hjälp vilket ramaskri. Så dömande jag var och det var lätt sagt när jag inga barn har. Så fort man dricker så lämnar man faktiskt över ansvaret på andra. Man gör sig oförmögen att helt ta ansvar för sig själv och de sina. Människor tänker inte i de banorna.

2012-02-17 @ 16:27:29
Postat av: Cissa

För oss äe det en självklarhet att inte dricka alkohol när barnen är med! Min sambo dricker inte alkohol alls medan jag kan ta ett glas vin någon gång. Mitt ex däremot (som faktiskt jobbar i kyrkan) hade väldigt svårt att kontrollera sitt drickande, det blev både för mycket och för ofta och även när barnen var med. Han blev aldrig våldsan eller så men barnen blev ändå väldigt oroliga och tom rädda för honom pga att han blev så annorlunda. Efter vår skilsmässa var det många gånger som de grät och inte ville åka till sin far, just för att de visste att det skulle drickas alkohol. När jag efter ett par år träffade min nuvarande sambo, berättade ena dottern om detta för honom och han tog beslutet att inte dricka alkohol alls och vi bestämde att de aldrig skulle behöva känna så hemma hos oss.



Numera är det bara sonen som har något mer än tillfällig kontakt med sin far, äldsta dottern har brutit näst intill helt och näst äldsta har bara sporadisk kontakt med honom. Men han har ju så att säga straffat ut sig själv (det ligger mer bakom än "bara" alkoholen) men det är fruktansvärt synd om barnen att de inte har en far som de känner att de kan lita på.



Oj, det blev visst en väldigt lång kommentar men detta är ett ämne som är oehört viktigt för oss och jag önskar att det kunde vara det för betydligt fler!



Kram

2012-02-18 @ 00:43:41
URL: http://cissa-itsawonderfullife.blogspot.com
Postat av: Jenny

Ett viktigt ämne, jättebra att du skriver om det! Jag har vuxit upp med en far som alltid druckit för mycket och för ofta, det är så vanligt att människor har negativa minnen från uppväxten kring alkohol. Vi dricker vin till maten på helgen men i måttliga mängder så hos oss är det ingen noll-nivå som gäller men vi tycker inte att man ska vara berusad inför barnen. Precis som du skriver så påverkas reaktionsförmågan även av små mängder vilket många säkert inte tänker på!

Kram!

2012-02-19 @ 09:29:51
URL: http://ebifamiljen.blogspot.com
Postat av: Kristina

vad bra att du skriver om det:Jag skrev oxå på min blogg för ett tag sen men fick inga kommentarer ,kanske var det för känsligt. Jag tycker att man ska vara absolutist, då blir det inga avvägningar utan då är ajg alltid nykter och har minst lika roligt för det.det finns så mkt gott som är slkoholfritt att man klarar sig bra. Dessutom vet man aldrig vad andra kan ha för problem.Man kanske inte vill skylta med det men ser de mig på en fest dricka det som är alkoholfritt så är det lättare att inte känna sig tvingad. Min man jobbar med missbrukare och ingen av dom hade tänkt bli det. De drack måttligt eller sällsn o så kom ngt i deras livsväg o så tog man ett glas till och ett glas till och till sist är man fast, man super bort familj o jobb o vänner. Det är förskräckligt att barn ska behöva oroa sig för att föräldrarna ska ändra beteende för att de tar ett glas. Min svåra ryggskada beror på en lastbilschaufför som drack öl varje dag fast han körde, han var van at göra det!!! Tyckte programmet som skavlan hade med fru Skarsgård var så bra där hon berättade hur hon blivit alkoholist i hemmet och likaså Benny Andersson med son. Nu var alla tre nyktra alkoholister. Så vad finns det för anledning att behöva dricka? Kram o tack för att du tog upp det

2012-02-20 @ 15:39:36
Postat av: maria

Bra att du tar upp det!Jag är 29år och har haft föräldrar som var alkoholister..sen när jag gick i sjuan i skolan. Då började dom sluta ta hand om sig själva och oss barn(mig och min syster)vi behövde dom att lära oss hur livet är och hur man ska vara.



Har därför fortvarande problem att hur man ska leva livet i vissa situationer...jag måste alltid gissa mig fram hur allt ska vara. Det är inte kul. Jag hade önskat ha föräldrar som är nyktra.



Nu är dom döda sen några år tillbaka. Mamma gick bort bara när hon var 48år, precis som Whitney Houston 48år. Pga alkoholen dog mamma och pappa med fast han blev 79år iallafall..men ändå kunde han levt mycket längre och ha ett bra liv om han inte druckit så mycket som han gjorde.



Hade ett Underbart barndom och ett bra utvecklande liv med familjen tills dom började dricka. Där ser man hur missbruk förstör. Alla är inte lika starka att stå emot frestelser. Bättre vore därför enligt mig att alkohol förbjudas.



Om man kollar på tv:n tex tv-proggrammet Tunnelbanan på kanal5 och även andra program på tv:n så ser man helatiden bevis efter bevis hur folk blir när dom dricker. Det finns mer negativitet än det positiva i att dricka. Poliserna och vakterna händerna fulla med att varje helg och i veckan att ta hand om folk som beter sig illa när dom druckit. Dom skulle kunna istället ta hand om annat kriminaliet som pågår och därmed bättre och tryggare Sverige.



Och som sagt alkohol är gift till kroppen. Det finns inget nyttigt i det.



Jag drack förut när jag festade och var yngre och nu festar jag inte längre och dricker inte längre för har hittat ett mycket bättre sätt att leva och är väldigt lycklig än dom stunderna man festade och drack, det går inte ens jämföra hur bra man mår nu när man hittar på något roligt att göra en fredagskväll eller lördagskväll. Nyktert liv är enligt mig lyckligt liv :)



Det är viktigt att bygga upp sitt liv i allt som bygger upp en och är bra och hälsosamt tex blogga om Jesus(har precis börjat med det och det är helt Underbart), simma, träna, kolla på film, gå till kyrkan, baka ibland, promenader, läsa bra böcker, lyssna på bra musik osv.



Jag tror på Jesus Kristus och att han är Guds son och att han dog för våra synders skull. Har varit troende sen när jag var liten för min mamma och pappa var troende, det var bara synd att dom föll i missbrukets kedjor och förstod inte hur bönens makt kan hjälpa en att bli av med allt dåligt.



Jag tar därför facit i hand att ta hand om mig själv och be böner och lära känna Jesus ännu mer och älska honom ännu mer varjedag. Mår väldigt bra att vara Guds barn. Det har alltid fått mig upp på fötter igen om jag mått dåligt.



Livet är inte alltid lätt i vissa perioder, men livet förändras till det bättre ju närmare man kommer Jesus. Underbart :)



Jag Älskar min mamma och pappa och har förlåtit att dom inte tog hand om oss då när det var tiden till det att göra. Nu är dom i Himlen, eftersom dom var troende till dom gick bort. Men dom hade inget roligt liv innan alla åren dom förlorade i missbruket. Min hela familj hade haft mycket flera år i glädje om dom hållit sig nyktra och fria från alkohol.



Kram

maria


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0